Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Wysokie Mazowieckie

• 017_obiekt.jpg
  • 018_obiekt.jpg
  • 019_obiekt.jpg

Złote lata mają kolor i swój smak

utwMyśli, jaka będzie towarzyszyła nam pogoda tam, gdzie jedziemy trochę zaprzątały nam głowę podczas pakowania. Przed nami od 19.09.21r. do 26.09.21r. czas na urlop studentów UTW Wysokie Mazowieckie. Tym razem w górach, głównie w Pieninach. A za oknem chłodno i pochmurnie. O godz. 5:00 wyjazd 19 września. Za kierownicą p. Grzegorz nasz znajomy, dla niektórych sąsiad. Ruszyliśmy po łyk a może i  dwa górskiego powietrza jak 45 osobowa rodzina. Podróż minęła spokojnie i tak jakoś szybko. O dwie godziny wcześniej niż była planowana.

Kilka minut po 14:00 było, gdy byliśmy na miejscu t.j. w Krościenku przed Zajazdem Sokolica. Zakwaterowanie odbyło się o godz. 15:00 w pokojach głównie 2 osobowych, ale były i pojedyncze i 3-osobowe. O godz. 17:00 obiadokolacja. Porcje posiłków duże.

Z uwagi na niedzielę większość z nas udała się do kościoła, odległego około 300 metrów od Zajazdu, na wieczorną mszę świętą. Grzechem byłoby nie pójść. Po sąsiedzku, po drugiej stronie drogi mieliśmy Dunajec. Chyba był zadowolony z gości, tylko trochę się marszczył. O godz. 22:00 wszyscy byli już w łóżkach.

Krościenko, to na mapie Polski kropka, ale bardzo urokliwa dziś miejscowość gminna. Prawa miejskie  utraciło w 1932r. Początki miejscowości sięgają prawdopodobnie II połowy XIII wieku. Najstarsza pisemna  wzmianka o Krościenku pochodzi z 1348r. Jest nią akt lokacyjny, w którym ówczesny król Polski Kazimierz Wielki nadał osadzie prawa miejskie.

W poniedziałek 20.09 po śniadaniu o godz. 8:00- samoobsługa, wszystkiego pod dostatkiem, ruszamy z panią Jadwigą- przewodnikiem pienińskim, na zwiedzanie Starego Sącza i tego co warto zobaczyć w pobliżu Krościenka. Pierwszym obiektem oglądanym leżącym  po drodze do Starego Sącza był ołtarz Papieski i Muzeum Św. Jana Pawła II. Pierwsza wzmianka o Starym Sączu datuje się w 1257r. kiedy książę krakowsko – sandomierski Bolesław Wstydliwy nadał księżniczce Węgierskiej Kindze ziemię sądecką, jako zastaw za posag wniesiony do Polski. Kinga, potem Św. Kinga uwłaszczyła dobrami założony przez siebie klasztor klarysek. Przy klasztorze funkcjonuje kościół p.w. Św. Trójcy i Św. Klary. Najcenniejszym zabytkiem kościoła jest ambona w kształcie drzewa Jessego (ojca Dawida), nawiązuje do genealogii Jezusa zawartej w Ewangelii. Zabytki, zakupy i spacer tak urzekały, że kilka z nas coś w tym mieście zostawiła(pewnie wrócimy tu).

Wieczorem po obiadokolacji przy akompaniamencie kolegi akordeonisty Jurka były tańce, śpiew, ciasto i herbata, no może i trochę „kropli”. O godz. 22:00 w łóżkach, rozgrzani i zabezpieczeni przed wirusami jakie by nie były.

21.09 dzisiaj przed nami Niedzica – zamek zbudowany na wapiennym wzgórzu w początkach XIV wieku na brzegu jeziora Czorsztyńskiego. W salach zamku można podziwiać zabytkowe zegary, kolekcję broni palnej i inne dokumenty o wartości historycznej.

Zamek Czortyński i jego położenie oglądaliśmy z daleka ze statku „Harnaś”, którym pływaliśmy po jeziorze o tej samej nazwie. To już tylko ruiny dawnego zamku, jednego z tych, które stanowiły część fortyfikacji państwa polskiego, chroniąc granicę od strony Węgier. Obejrzeliśmy stare powozy i sanie. Sanie były z naszego województwa – m. Zambrowa.

22.09(środa) – w spacerze po Krościenku towarzyszył nam deszcz i o nim już coś więcej było na wstępie. Trochę pod górę, ale ci którzy się wybrali doszli do źródełka Stefana i Michaliny. W pogodny dzień poszłabym tam po raz drugi. Przy drodze ławeczki, mijaliśmy krzyż. Wieczorem dyskoteka.

I już czwartek 23.09. Pierwszym dziś punktem było odwiedzenie miejscowości Łopuszna, z którą związana jest historia życia znanego księdza prof. Józefa Tischnera (1931-2000). Byliśmy w Muzeum – Tischnerówce, pięknym kościele parafialnym drewnianym, na cmentarzu przy grobie Ks. Tischnera . Piękne i mądre słowa ks. J. Tischnera ”Wszędzie, gdzie jest nieszczęście, ma swój udział bezmyślność. Siła polega na tym, żeby tego, kogo się ukochało, czynić jeszcze doskonalszym, jeszcze pełniejszym. Miłość pokazuje drogę, miłość pokazuje człowiekowi jakąś gwiazdę do osiągnięcia. Miłość nie poprzestaje na odkryciu, miłość pokazuje przyszłość”.

W tym dniu też odwiedziliśmy Zakopane. Piękne Tatry powitały nas ośnieżonymi szczytami. Szczególnie pięknie wyglądały z Gubałówki, na którą wjechaliśmy wagonikiem.

24.09 jedziemy do sąsiadującego z Krościenkiem miasta Szczawnicy. To miejscowość uzdrowiskowa na progu Beskidów Zachodnich i Pienin. Około 6 tys. mieszkańców. Tu przystań końcowa sławnego w Polsce spływu Dunajcem, który i my odbyliśmy dnia następnego. A dzisiaj jeszcze odbyliśmy przejazd wyciągiem krzesełkowym na Palenicę. Mija dusza była na ramieniu podczas jazdy. Zsiadając myślałam, że nie utrzymam się na nogach. Wieczorem spotkanie z gospodarzami, podziękowania za miły pobyt. Okazało się, że nogi w porządku.

I ostatni dzień naszego pobytu w Pieninach. Odbył się spływ Dunajcem. Wspaniałe przeżycia dzięki pięknym widokom.

26.09.21r. szczęśliwie wróciliśmy do Wysokiego Mazowieckiego. Prezes Maryla Kaczanowicz i Zarząd chyba odczuwał naszą wdzięczność za to, że byliśmy  tu.

Dziękujemy!

Relacja i fotki, Cecylia Dąbrowska

Fotki, Zbigniew Kaczanowicz

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska ŁFS LGD  PLIS  seniordokumenty Bezpieczny internetzwiązekBiznes

Urząd Miasta Wysokie Mazowieckie, ul. Ludowa 15, 18-200 Wysokie Mazowieckie
tel.:  862757500                                    NIP:    7221002509    REGON:  450010671
Nr rachunku bankowego:    27 1020 1332 0000 1102 0037 5535    IBAN:  PL27102013320000110200375535    SWIFT:  BPKOPLPW